Összegyűjtöttünk néhány szakkifejezést a járórácsokkal kapcsolatosan, amelyekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt kiválasztjuk a számunkra megfelelőt. Milyen típusú rácsokat forgalmazunk, miben különböznek egymástól az egyes rácsok. Mit jelölnek a különböző meghatározások.
Normál rács
A járórács egymásra merőleges fő és mellékbordákból álló kerettel rendelkező, sík járófelületű szerkezet.
Főborda
A főborda az illeszkedő felületre merőlegesen helyezkedik el, amely a terhelést veszi fel. Az alátámasztási távolság és az igénybevétel szerint megválasztott keresztmetszettel készül. Magassága 20 – 150 mm-ig, vastagsága 2 – 20 mm-ig terjedhet.
Mellékborda
A felfekvési oldalakkal párhuzamosan elhelyezkedő, a főbordákra merőleges, azokat réseiknél összefogó elem. Feladata a főbordák kihajlásának megakadályozása, a járósík kialakítása, illetve a terhelés egyenletes elosztása a rács teljes felületén. A mellékborda magassága 8 – 50 mm-ig, vastagsága 2 – 10 mm-ig terjedhet. A mellékbordák keresztmetszetének meghatározása alapesetben a gyártási technológia függvénye.
Bordaosztás
A járórács fő- és mellékbordáinak tengelytávolságát megadó számpár, amely 11 mm és annak egész számú többszörösével jellemezhető. Az első szám a főbordák, a második a mellékbordák osztását jelöli. Pl.: 33 / 33; 22 / 22; 33 / 66; 44 / 22
Bordaosztás főborda irányban
A járórács főborda tengelyei között mért távolság.
Mellék bordaosztás
A járórács mellékborda tengelyei között mért távolság.
Rácstípusok
SP – Hegesztett présrács
Sajtoló ellenállás hegesztéssel készített járórács, ahol a főbordák lapos acélból, a mellékbordák pedig csavart négyzetacélból készülnek, melyek így csúszásmentes felületet alkotnak. Az SP rácsokat 6100×1000 mm-es táblából méretre vágjuk és keretezzük.
P – Présrács
Hidegen hajlított U-acél vagy lapos acél kerettel rendelkező, acéllemezből készült, pontos méretre gyártott fő- és mellékbordákból álló, négyzet- vagy téglalaphálósan, a fő- és mellékbordák csomópontjainál összepréselt acélszerkezet.
FZ – Fűzött rács
A fűzött rács és a présrács abban különbözik egymástól, hogy a fő- és mellékbordákat réseiknél alakzáró kötéssel összefűzzük és hegesztéssel rögzítjük. Ebbe a csoportba a viszonylag nagy főborda-keresztmetszetű, préseléssel nem előállítható járórácsok tartoznak.
Felületvédelem
Tűzihorganyzott
A szénacélból készült járórácsok legáltalánosabb és legmegbízhatóbb korrózióvédelmi eljárása a tűzihorganyzás, melynek során a gyártmányok felületét a korróziónak kiválóan ellenálló, más felületvédelmi eljárásokkal összehasonlítva, jobb mechanikai tulajdonságokkal rendelkező fémbevonattal látjuk el. Termékeinket elsősorban tűzihorganyzott kivitelben értékesítjük. A rácsot igény esetén a RAL színskála szerinti színekben elektrosztatikusan porszórt műanyag bevonattal is forgalmazzuk.
Natúr
Felületvédelem (bevonat) nélküli járórácsok
Forgalom
Személy
Személyi (emberi) teherbírásra tervezett járófelület
Személyautó
Maximum 2,5 tonna össz terhelést engedélyezett a kialakított felületen ( 30mm2=0,48-0,625 tonna)